کارگاه آموزشی بایدها و نبایدهای سخنگوی حرفه‌ای تیم مدیریت بحران

 

بخش‌های اصلی کارگاه:

  • بخش اول کارگاه (۲ ساعت): رسانه‌شناسی و اصول حرفه‌ای تعامل با رسانه‌ها
  • بخش دوم کارگاه (۲ ساعت): مروری بر رویکردهای مسئولان در بحران‌های گذشته ایران

 

اهداف:

  • آشنایی با رسانه­ها و شناخت شباهت­ها و تفاوت­های آن‌ها
  •  شناخت اهمیت نقش رسانه‌ها در فرایند مدیریت بحران
  •  ارتقای مهارت‌های ارتباطی مدیران بحران در تعامل با رسانه‌ها در مراحل مختلف چرخه مدیریت بحران
  •  راهکارهایی برای اداره مصاحبه بحران
  •  چگونگی مدیریت مصاحبه در زمان بحران
  •  بهره‌برداری بهینه از رسانه‌ها در شرایط بحرانی

 

پرسش‌ها:

  • چرا در چرخه مدیریت بحران به رسانه‌ها نیازمندیم؟
  •  چطور می‌توان از ظرفیت رسانه‌ها برای مدیریت مخاطرات و بحران‌ها بهره گرفت؟
  •  چرا و چگونه باید در شرایط اضطرار و بحرانی با رسانه‌ها مصاحبه کرد؟
  •  چگونه می‌توان در شرایط اضطرار و بحرانی کنترل مصاحبه را در دست گرفت؟
  •  چگونه شروع خوبی در مصاحبه‌ها و گزارش‌های تلویزیونی داشته باشیم؟
  •  از چه تکنیک‌هایی برای پاسخ‌دهی به سؤالات چالشی رسانه‌ها باید بهره گرفت؟
  •  فرایند متقاعدسازی مخاطبان و خبرنگاران چگونه است؟
  •  چگونه می‌توان مصاحبه‌ها و گزارش‌های رسانه‌ای را در زمان بحران، مدیریت نمود؟
  •  نحوه مدیریت مصاحبه‌های غافلگیرکننده و ناگهانی چگونه است؟

 

معرفی مدرس: پروانه پیشنمازی

  • مدرس و پژوهشگر ارتباطات بحران، دارای مدرک دکتری تخصصی در رشته علوم ارتباطات اجتماعی از دانشگاه Peoples’ Friendship University of Russia  مسکو- روسیه.
  • پژوهشگر مدیریت بحران در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی بحران.
  • مدرس علوم ارتباطات در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
  • عضو هیات رئیسه انجمن علمی مخاطره‌شناسی ایران
  • همکاری پژوهشی در پروژه‌های متعدد ملی و بین‌المللی در زمینه مدیریت بحران و ریسک، نظیر: گزارش ساختمان حادثه پلاسکو، گزارش ملی سیل ۱۳۹۸، بازتوانی سیلاب‌های ۱۳۹۸، گزارش ارزیابی نیازهای بازسازی و بازتوانی پس از بلایای طبیعی با تأکید بر سیلاب‌های فروردین ۱۳۹۸ در استان‌های لرستان، خوزستان و گلستان، بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی در مدیریت بحران زلزله تهران، پشتیبانی از اجرای اقدامات اضطراری در جوامع محلی، شناخت چارچوب‌های قانونی و نقش‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های مردمی در مدیریت بحران بر اساس تجارب سوانح ایران، بررسی روش‌های ترغیب جوامع محلی برای مشارکت در برنامه‌های کاهش ریسک و ارتقای تاب‌آوری، پشتیبانی از طراحی استانداردهای اسکان موقت و ظرفیت‌سازی برای آمادگی و مقابله با بحران برای بانوان و گروه‌های آسیب‌پذیر و…
  • تدریس و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تخصصی برای مدیران سازمان‌های مرتبط با بحران و مدیران روابط عمومی سازمان‌ها و وزارت خانه‌ها